Symbolem naszego żłobka są ŻYRAFY
Powód jest prosty: wg. Dr. Marshalla Rosenberga – Żyrafy są empatyczne. Dzięki długiej szyi ich wzrok sięga znacznie dalej niż innych zwierząt, a ich serce waży kilka kilogramów, to największe z serc ssaków. Roślinożerna żyrafa używa języka uczuć i potrzeb. W czasie rozmowy nastawia się na słuchanie drugiego i bycie przez niego usłyszaną. Wyraża się jasno i absolutnie szczerze. Odnosi się do innych z szacunkiem i troską. Być żyrafą – to jest wyzwanie. Dlatego, jesteśmy Żyrafami i chcemy tego uczyć dzieci.
Holistyczne podejście do rozwoju Twojego dziecka
Żłobek ŻYRAFY jest placówką, której celem jest nie tylko sprawowanie bezpiecznej opieki nad dziećmi, ale także stymulacja właściwego rozwoju naszych maluchów. Ważny jest dla nas zarówno rozwój fizyczny, psychomotoryczny, społeczny, emocjonalny oraz kształtowanie samodzielności dzieci. Wszystkie obszary uzupełniają się wzajemnie, tworząc holistyczny obraz rozwojowy dziecka. Każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Maluszek sygnalizuje nauczycielom i opiekunom swoje następne kroki i potrzeby rozwojowe. Naszym zadaniem jest rozpoznawanie tych potrzeb, stwarzanie warunków i możliwości ich rozwoju. Dlatego też podchodzimy INDYWIDUALNIE do każdego dziecka.
Stymulacja Rozwoju
Dzieci w naszym żłobku są nadzorowane przez wykwalifikowany personel, wszystkie jej spostrzeżenia przekazywane są rodzicom lub opiekunom. Dzięki zrównoważonemu menu przygotowywanemu przez firmę cateringową w konsultacji z dietetykiem i na bazie piramidy żywienia, dzieci mają dostarczane potrzebne im do zdrowego rozwoju zasoby.
Rozwój psychomotoryczny
Personel naszego żłobka obserwuje rozwój psychomotoryczny dzieci oraz stymuluje odpowiednio wszystkie sfery rozwoju. Stymulacja polega na pobudzaniu dużej i małej motoryki.
Zajęcia gimnastyczne, ruchowe oraz taneczne dają możliwość właściwej stymulacji rozwoju dużej motoryki dziecka. Małą motorykę rozwijamy poprzez zabawę i zajęcia dodatkowe. Zabawa dziecka jest nie tylko czynnością przysparzającą dzieciom radości ale także sposobem na poznawania świata i przede wszystkim jako na ciężką pracę niezbędną do osiągnięcia odpowiednich kroków rozwojowych. Przez zabawę dziecko bowiem stymuluje swój mózg do tworzenia nowych połączeń nerwowych, które są niezbędne do rozwoju. Ćwiczenia manualne takie jak przesypywanie zabawek z pudełka na podłogę, zbieranie małych przedmiotów do kubeczka (np. koralików) układanie wierzy z klocków, grupowanie zabawek lub przedmiotów w podzbiory, manipulacje zabawkami czy układanie puzzli to zabawy, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka.
Samodzielność
Rozwój samodzielności dziecka – samodzielne jedzenie, przyzwyczajenia higieniczne oraz trening czystości.
Zwracamy szczególną uwagę na nabywanie przez dzieci umiejętności związanych z uzyskiwaniem samodzielności (samodzielne jedzenie, zgłaszanie potrzeb, siadanie na nocniczek, korzystanie z toalety, przyzwyczajenia higieniczne, mycie rączek, ząbków, samodzielne ubieranie się itp.) oraz umiejętności psychomotorycznych – samodzielne chodzenie, bieganie, chwytanie przedmiotów, rzucanie do celu, manipulacja przedmiotami, zabawkami, rozwój lateralizacji, itp) .
W naszym żłobku staramy się podążać za potrzebami rozwojowymi dziecka. Maluszki umieją zasygnalizować gotowość do nauki czynności takich jak np. samodzielne jedzenie. Opiekunowie czuwają nad prawidłowym ułożeniem sztućców w rączce dziecka, pomagając w nauce samodzielnego jedzenia.
Zdobywanie takich umiejętności jak picie z kubeczka, samodzielne jedzenie sztućcami oraz gryzienie pokarmów mają ogromny wpływ na późniejszy rozwój aparatu mowy u dziecka.
Trening Czystości
W ŻYRAFACH maluszki sadzane są na toaletę po każdym posiłku oraz po drzemce w środku dnia.
Celem takiego działania jest przyzwyczajenie maluszków do regularności, co potem stanowi pierwszy krok w treningu czystości. Wysadzanie dziecka na toaletę bezpośrednio po śnie jest uzasadnione biologicznie (organizm był bowiem w czasie snu w stanie „wyłączenia” fizjologicznego), dlatego przy treningu czystości trzeba pamiętać o daniu dziecku możliwości skorzystania z nocnika lub toalety zaraz po obudzeniu się. Będzie to także dodatkową motywacją dla maluszka do pracy nad przetrzymywaniem potrzeb fizjologicznych do czasu obudzenia. Opiekunki sygnalizują rodzicom gotowość dziecka do rozpoczęcia treningu czystości. Trening ten odbywa się w ścisłej współpracy z rodzicami, wraz z wymianą uwag oraz informacji co do jego przebiegu. Współpraca rodziców z personelem wychowawczym jest niezbędna dla pomyślnego i szybkiego zakończenia treningu.
Szczegóły przebiegu treningu ustalane są indywidualnie dla każdego dziecka, w zależności od jego możliwości i potrzeb rozwojowych. To, że dziecko jeszcze nie mówi, nie oznacza, iż nie jest jeszcze gotowe do treningu czystości. Należy pamiętać, iż dzieci mają cały wachlarz możliwości zakomunikowania swoich potrzeb – dlatego też ważne jest uchwycenie momentu gotowości psychicznej dziecka na rozpoczęcie pozbywania się pieluszki. W czasie treningu opiekunki stosują metodę pozytywnych wzmocnień – czyli w tym wypadku wzmacnianie pozytywne sukcesów związanych z korzystaniem z toalety.
Grupa rówieśnicza – Rozwój społeczny i rozwój mowy
Żłobek ŻYRAFY stwarza dzieciom okazję do pierwszego treningu zachowań społecznych oraz pozwala na szybki rozwój komunikacji przez mowę. Zwracamy również uwagę na osiągnięcia dzieci w zachowaniach społecznych takich jak porządkowanie zabawek, pomoc innym maluszkom w trudnościach. Uspołecznienie jest bowiem jednym z najtrudniejszych zadań rozwojowych wczesnego wieku dziecięcego, maluchy potrzebują dużo wsparcia zarówno rodziców jak i wychowawców. Wszystkie osiągnięcia czy trudności dokumentowane są a potem omawiane z rodzicami lub opiekunami dziecka.
Wyzwania społeczne w grupie rówieśniczej
W początkowym okresie pobytu dziecka w nowej grupie społecznej ma ono do przezwyciężenia dużo trudności. Najczęstsze wyzwania to uświadomienie sobie przez malucha tego, iż nie jest jedyne. W domu najczęściej ma możliwość bawienia się wszystkimi swoimi zabawkami kiedy ma na to ochotę. Nie posiadające rodzeństwa maluszki nie wiedzą jeszcze, co to dzielenie się zabawkami, czekanie na swoją kolei, rezygnacja z jednej zabawki na poczet innej, zabawa wspólna czy zabawa obok siebie.
Przebywanie w grupie dzieci daje możliwość wczesnego ćwiczenia zachowań społecznych, poznania czym jest przebywanie w grupie. Dzięki temu maluszki już od najwcześniejszego wieku trenują umiejętności społeczne, co później daje im szybki i łagodny start życiu społecznym. Należy pamiętać, iż komunikacja międzyludzka nie opiera się jedynie na języku mówionym, duży procent komunikacji między dorosłymi tworzą komunikaty niewerbalne, u dzieci, które dopiero uczą się mowy, komunikacja bazuje na komunikatach niewerbalnych.
Rozwój mowy dzieci do lat 3 ma różnoraki przebieg. Nie ma standardowego „wzoru” tego rozwoju, niektóre dzieci rozpoczynają komunikację werbalną już po pierwszym roku życia, niektóre dużo później.